7 år ago

Att leva med Koranen

“Att leva med Koranen” är en kurs var syfte är att fördjupa din relation till Koranen. Att ge dig de verktyg som krävs för att du ska få en större uppskattning för Allahs ord.

Under kursens gång kommer du bland annat få lära dig vilka egenskaper du bör ha när du närmar dig Koranen. Du kommer få lära dig vilka belöningar som väntar de personer som hänger sig åt Koranens budskap och som följer dess bud. Föreläsaren går även igenom i detalj vilka principer man bör följa för att tolka Koranen rätt. Och mycket annat lärorikt.

Salih Tufekcioglu utgår i sin undervisning från Jamaal al-Din Zarabozos bok betitlad “How to Approach and Understand the Quran”. Zarabozo är en amerikansk konvertit med omfattande kunskaper i islam. Han har skrivit ett flertal böcker om islam och föreläst i USA.

Kursinnehåll

  • Om boken och författaren
  • Vad Allah och Profeten, över honom vare frid, säger om Koranen
  • Några av Koranens viktiga egenskaper
  • Resultatet av ett korrekt närmande och förståelse av Koranen
  • Sahabas (följeslagarnas) liv innan och efter Koranen
  • Hur många muslimer i modern tid närmar sig Koranen
  • Koranens huvudsyften
  • Hur man närmar sig Koranen, attityd, inställning och hjärtats inställning
  • Att tolka Koranen på ett korrekt sätt
  • Exempel på misstolkningar av Koranen
  • Viktigt att tänka på när man läser Koranen
  • Goda råd från Zarabozo

Kursen består av 12 lektioner på svenska där varje lektion är ca 45 minuter lång.

Lektionerna kommer i mp3-format så att du lätt kan överföra dem till din mobiltelefon, dator, mp3-spelare etc.

 

Om läraren

Salih Tufekcioglu driver AktivMuslim.se där han dagligen hjälper människor berika och försköna sina liv genom att undervisa om muslimsk andlighet och tro. Det är hans passioner och något han ständigt strävar att utveckla.

I över 15 år har han utbildat och föreläst om islam för myndigheter, skolor och moskéer, för att skapa broar och ökad förståelse. Läs mer…

“Efter varje föreläsning har jag reflekterat över hur långt borta jag har varit från Koranen.”
(Amal)

“Min inställning till Koranen har ändrats helt efter att ha varit med på denna kurs.”
(Iyad)

“Kursen har gett mig en bredare förståelse av hur skapelsen (människan) närmar sig Allahs Bok för att dra nytta av den.”
(Belma)

Så här köper du kursen

 

Vid frågor mejla info@aktivmuslim.se eller smsa 0739098609 (whatsapp eller viber).

Tack för att du beställer distanskursen och för ditt stöd!

Fler kursdeltagare tycker till…

“Genom denna kurs har jag lärt mig om vad Koranen är och vad den är till för.”
(Khadra)

“Det som jag tycker har varit det bästa med kursen är att jag känner att jag verkligen kan ta åt mig det som står i Koranen på ett helt annat sätt än tidigare.”
(Rasha)

 

“Efter att ha följt denna kurs i ett antal veckor öppnar jag Koranen och läser den på ett helt nytt sett.”
(Marjam)

Så här köper du kursen

 

Vid frågor mejla info@aktivmuslim.se eller smsa 0739098609 (whatsapp eller viber).

Tack för att du beställer distanskursen och för ditt stöd!

Written by admin

Kvalitativa distanskurser som tar din tro till nya höjder och ökar din kärlek till Gud och Sändebudet.

Tags

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Thoughts on “Att leva med Koranen”

  1. Jag har äntligen lyckats lyssna på några av Salihs lektioner. Har börjat lyssna på “Att leva med koranen” är inne på del 4.

    Vet inte hur jag ska formulera mig men ma shaa Allah för detta. Jzk för att du tagit dig tiden för att göra dessa lektioner.

    För en som har svårt att förstå texter när man läser så är dessa lektioner ett absolut måste för den som vill lära sig om Islam.

    Dels så förstår man lite enklare om hur saker och ting är och dels så kräver det inte lika mycket energi som man lägger
    ner när man vill läsa något. Med det menar jag att när jag ska läsa om något så brukar jag ha svårt att koncentrera mig och
    det leder i sin tur till ångest osv.

    Men när man lyssnar så blir det lättare, jag hinner även göra små saker under tiden med annat när jag lyssnar på dessa lektioner. Har jag “turen” (Allah swt’s tillåtelse) så kanske får andra familjemedlemmar att
    lära sig något nytt också. Allah vet bäst.

    Märker också att du tar upp några hadither här och var
    och även går igenom de för att dels förstå dem lättare men också hur det var kring haditherna, må Alllah swt belöna dig för det.

    Allt som allt, så gillar jag dessa lektionerna än så länge och ser fram emot att få lyssna vidare på de andra och lära mig mer om min fina religion.
    Jazak Allahu khair

  2. Jag har äntligen lyckats lyssna på några av dina lektioner.

    Har börjat lyssna på “Att leva med koranen” och är inne på del 4.

    Vet inte hur jag ska formulera mig men ma shaa Allah för detta. Jzk för att du tagit dig tiden för att göra dessa lektioner. För en som har svårt att förstå texter när man läser så är dessa lektioner ett absolut måste för den som vill lära sig om Islam.

    Dels så förstår man lite enklare om hur saker och ting är och dels så kräver det inte lika mycket energi som man lägger ner när man vill läsa något. Med det menar jag att när jag ska läsa om något så brukar jag ha svårt att koncentrera mig och det leder i sin tur till ångest osv… men när man lyssnar så blir det lättare.

    Jag hinner även göra små saker under tiden med annat när jag lyssnar på dessa lektioner. Har jag “turen” (Allah swt’s tillåtelse) så får jag kanske andra familjemedlemmar att lära sig något nytt också. Allah vet bäst.

    Märker också att du tar upp några hadither här och var och även går igenom de för att dels förstå dem lättare men också hur det var kring haditherna, må Alllah swt belöna dig för det.

    Allt som allt, så gillar jag dessa lektionerna än så länge och ser fram emot att få lyssna vidare på de andra och lära mig mer om min fina religion.
    Jazak Allahu khair